
Promovarea unei învățări orientate autentic pe competențe în fiecare clasă reprezintă modul optim de a îmbunătățire a achizițiilor elevilor și implicit rezultatele la evaluările naționale și internaționale.
În contextul dezbaterilor privind modul de valorificare a rezultatelor evaluărilor naționale și internaționale, Institutul de Științe ale Educației – ISE pune la dispoziția tuturor cadrelor didactice, din România, o serie de resurse educaționale:
- Ghiduri şi resurse de învăţare pentru profesori, dezvoltate pe baza analizei rezultatelor elevilor la evaluările internaționale TIMSS și PIRLS (ghiduri metodologice, culegeri de itemi pentru diferite domenii, culegeri de instrumente de testare, inclusiv greșeli tipice în predare-învățare) ise.ro/instrumente-de-test-si-ghiduri-timss-si-pirls/.
- În fiecare an, rapoartele privind starea sistemului conțin o secțiune dedicată prezentării rezultatelor la Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a și la Bacalaureat, elaborată de cercetătorii ISE https://www.edu.ro/starea-invatamantului.
Rapoartele au cuprins, în anumiți ani, analize secundare ale rezultatelor elevilor la evaluările naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a (www.ise.ro/rezultatele-elevilor-la-evaluarile-nationale-de-la-finalul-clasei-a-ii-a-a-iv-a-si-a-vi-a/).
- Analiza rezultatelor evaluărilor internaționale a fost valorificată în elaborarea unor articole în reviste de specialitate din domeniul educației sau conferințe naționale de cercetare în educație (cered.ro). Exemplu: Sarivan Ligia, Rezultate la ultima ediţie a studiului internaţional PIRLS – oportunităţi pentru dezvoltarea de curriculum şi pentru regândirea practicilor de lectură, Ed. Universitară, 2015, p. 87 (http://www.cered.ro/wp-content/uploads/2016/11/volumul-conferintei-cered-2014.pdf).
- În cadrul proiectului CRED au fost elaborate și pilotate o serie de instrumente de evaluare a nivelului de performanță al competențelor cheie (ise.ro/evaluare-competente-cheie/).
